czwartek, 4 lutego 2016

Bułki razowe orkiszowe

 
Ach zbierałam się do tego przepisu aby go spisać i zrobić zdjęcia jak pies do jeża.
Nie, że nie lubię robić zdjęć bo kocham to ale cóż jeść też bardzo lubię.. ;)
Ale się udało! :)
 BUŁKI RAZOWE ORKISZOWE
(na 6 dużych bułek)
Składniki:
- 500ml. mąki razowej orkiszowej
- 190-200ml. ciepłego mleka sojowego
- 50g. świeżych drożdży
- 2 łyżki oleju (ja użyłam kokosowego rafinowanego)
- 1 płaska łyżeczka soli
- mleko sojowe do posmarowania bułek
- pestki/nasiona do posypania
Przygotowanie:
- Mąkę, sól i rozkruszone drożdże wrzucamy do miski.
- Mleko grzejemy aby było ciepłe i wlewamy około połowę do miski z mąką i wyrabiamy ciasto później pozostałe mleko dolewamy stopniowo (tak 2-3 razy) ciasto będzie dość luźne i lepiące do rąk ale jednocześnie będzie od nich odchodzić. Ciasto wyrabiamy ok. 10-30min. (im dłużej tym lepiej - ja swoje ciasto wyrabiałam na kolanach w metalowej misce więc drożdże dodatkowo otrzymywały ciepełko. :) )
- Gdy wyrobimy już ciasto myjemy ręce i wilgotnymi dłońmi dzielimy ciasto na 6 mniej więcej równych części i kładziemy na blasze wyłożonej uprzednio papierem do pieczenia, bułki smarujmy mlekiem sojowym i jeśli chcemy to posypujemy różnymi dodatkami - u mnie był sezam, słonecznik i czarnuszka.
- Ciasto stawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia i podwojenia swojej objętości.
- Wyrośnięte bułki wstawiamy do piekarnika nagrzanego na 190'C i pieczemy ok. 20-25min. a gdy się upieką to (nie)cierpliwie czekamy aż ostygną i możemy się zajadać. ;)

SMACZNEGO :)







5 komentarzy:

  1. Z tego przepisu wychodzi te 6 bułeczek czy więcej? Wyglądają super :)
    Czy można zastąpić mleko sojowe krowim?
    I jak z suchymi drożdżami, ile ich zamiast świeżych? Bo akurat mam suchych sporo i chętnie zużyję. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wychodzi 6 naprawdę dużych bułek (ja mam mini piekarnik a nie chciałam piec dwa razy - był środek nocy ;) ).
    Mleko sojowe jak najbardziej można zastąpić krowim - u mnie roślinne ponieważ mam uczulenie na nabiał.
    Według przelicznika wychodzi, że 50g. świeżych drożdży to 14g. suchych co prawda suchych używam rzadko ale myślę, że powinny się sprawdzić tak samo dobrze jak świeże.
    Daj znać jak wyszły i czy smakowały. :)

    Pozdrawiam,
    Paulina

    OdpowiedzUsuń
  3. PO zmieszaniu podanych składników ciasto w rękach rozsypywało się, jak lekko wilgotny piasek... po dodaniu 10-20 ml wiecej mleka zbiło się w twardą kulę... co zrobiłam źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne moje ciasto było naprawdę dość rzadkie może to sprawka mleka krowiego?
      Pierwszy raz spotykam się z taką sytuacją.
      Następnym razem dodaj więcej mleka i powinno być ok.
      Generalnie jeśli chodzi o mąki one mają również swoją wilgotność więc z aptekarską miarą płynów wymierzyć się nie da.
      Mam nadzieje, że kolejne próby jeśli będą to będą udane. :)

      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Po zastaniu owego piasku dodałam więcej mleka. Cośtam się zagniotło, i nawet urosło nieco, ale widać było, że to nie to. Bułki ostatecznie wyszły zwarte i ciężkie, bez pęcherzyków powietrza, choć "niesurowe" i jadalne. Jutro próba druga :)

      Usuń